"ავტოწარმოება კვლავ ქუთაისში აჯობებს"
"ავტოწარმოება კვლავ ქუთაისში აჯობებს"
25 იანვარი / 2016
"ჩვენ შეგვიძლია მცირე ზომის ავტობუსებისა და სამარშრუტო ტაქსების წარმოება"

"კვირის პალიტრის" ერთ-ერთ ნომერში ჩვენ უკვე ვწერდით, რომ საქართველოში წარმოებული ავტომობილისთვის საერთაშორისო VIN-კოდის (სატრანსპორტო საშუალების საიდენტიფიკაციო ნომერი) მინიჭება იქნება შესაძლებელი, რაც მწარმოებელს მანქანის­ საერთაშორისო ბაზარზე გატანის საშუალებას აძლევს. ცნობილია ისიც, რომ საქართველოში ავტომობილების დამზადებასთან დაკავშირებით, ეკონომიკის სამინისტ­რომ ავტომობილების მწარმოებელ ერთ-ერთ უცხოურ კომპანიასთან მოლაპარაკება დაიწყო. თუმცა, მის სახელს ჯერჯერობით არ ამხელენ.­ სპეციალისტები კი ამბობენ, რომ ავტოწარმოების თვალსაზრისით, საქართველოს დიდი პოტენციალი აქვს, რისი ეფექტურად გამოყენების შემთხვევაში შესაძლებელია, წარწერა "წარმოებულია საქართველოში" ავტომობილებზეც გაჩნდეს.

ზურაბ კირტავა, ქუთაისის საავტომობილო ქარხნის მთავარი­ კონსტრუქტორის საკონსტრუქტ­ორო განყოფილების ყოფილი უფროსი: - ეს საკითხი სწრაფად­ არ გადაწყდება, სჯა-ბაასი­ იქნება­ და უცხოელ ინვესტორებ­საც ექნ­ებათ მოსაზრებები­ ამ საქმის­ რე­ნტაბელობასთან დაკავშირებით­. თუმცა, არის გარემოებები, რომლ­ებიც უნდა გავითვალისწინოთ. მოგეხსენებათ, ქუთაისის საავტომობილო ქარხანა საქართველოში სიდიდით მეორე საწარმო იყო რუსთავის მეტალურგიული ქარხნის შემდეგ. მაქსიმალური დატვირთვის დროს ავტოქარხანაში 18 ათასამდე ადამიანი მუშაობდა,­ წლიურად ეწყობოდა 20 ათასამდე­ სატვირთო ავტომობილი და უამრავი სათადარიგო დეტალი (ავტომობილის თითქმის ყველა აგრეგატი მზადდებოდა, ძრავიდან წვრილმან აქსესუარებამდე). 80-იანი წლებიდან პრიორიტეტი გახდა მაღალი გამავლობის, ორხიდიანი მრავალფუნქციური სატვირთო ავტომობილი "კაზ-4540" მისაბმელით - სასოფლო-სამეურნეო ტვირთებისთვის. 70-იანი წლების ბოლოს­ ქუთაისის ავტოქარხნის ბაზაზე ჯავშანტრანსპორტიორებისა და ქვეითთა საბრძოლო მანქანების წარმოებაზეც კი მსჯელობდნენ.

- როგორც მივხვდი, ავტოწარმო­ებისთვის ქუთაისის ავტოქარხნის ინფრ­ასტრუქტურის გამოყენებაზე ფიქრობთ, მაგრამ დღეს ქარხნისგან თითქმის არაფერია დარჩენილი...
- სამწუხაროდ, ავტოქარხნისგან ლამის მხოლოდ დასახლების სახელიღა დარჩა. ერთ დროს გიგანტური საწარმო მრავალმხრივი ტექნიკური აღჭურვილობით, საკუთარი თბოელექტროსადგურით, ლითონჩამომსხმელი, სამჭედლო და სატვიფრი საამქროებით, საიარაღო წარმოებით, სპეციალური ინფრასტრუქტურითა (მათ შორის, სარკინიგზო ხაზით) და 35-ათასიანი დასახლებით ბოლო ათწლეულებში უპატრონობის გამო გაპარტახებულია. 1950-იან წლებში აშენებული ქარხნის ძველი შენობები ამორტიზებულია, მაგრამ ორი უზარმაზარი საამქრო, რომლებიც 80-იან წლებში აშენდა მაშინდელი სტანდარტების დაცვით, ჯერაც ფასეული უნდა იყოს პოტენციური ინვესტორისთვის, რადგან 100-წლიან ვადაზე­ გათვალეს.

მეორე გარემოება, რის გამოც ავტოქარხანა ქუთაისში უნდა განთავსდეს, სარკინიგზო, საზღვაო და ავიატრანსპორტის შესაძლო გამოყენებაა. ქუთაისიდან ფოთის (და მომავალში - ანაკლიის ღრმაწყლიან) პორტამდე მანძილი 100 კმ-ზე ნაკლებია, რამდენიმე კილომეტრის რადიუსში ორი აეროპორტია და ქარხანაში სარკინიგზო ხაზიც შედიოდა.

მესამე - ქუთაისში ავტომობილების წარმოება
You must have Flash Player installed in order to see this player.
15-20 წლის წინ შეწყდა. ჩემი თაობის ავტომშენებლების დიდი ნაწილი, სამწუხაროდ, გარდაცვლილია, შემდგომი თაობების უმრავლესობა კი ან სხვა სფეროში მუშაობს, ან ემიგრაციაშია. თუმცა, ახლაც მოიძებნება რამდენიმე ათეული გამოცდილი ავტომშენებელი, რომლებიც 20-წლიანი იძულებითი შესვენების შემდეგ ნამდვილად სიამოვნებით დაუბრუნდებიან საყვარელ საქმეს.

დღეს ქუთაისი და მთელი იმე­რ­­ეთი დემოგრაფიული კატასტ­რ­ო­ფის წინ­აშე დგას: ერთ დროს 250-ათასიან ქალაქში, რომელიც ქართული ინდუსტრიის ცენტრი გახლდათ, ძალიან მაღალია უმუშ­ევრობა და მიგრაცია. ქუთაისელები მწარედ ხუმრობენ - დღეს ყველაზე მეტი იმერელი საბერძნეთსა და იტალიაში ცხოვრობსო. ქუთაისს აღარ აქვს სატრაქტორო, ლითოფონის, საკონსერვო, მინის ტარის ქარხნები, აბრეშუმკომბინატი, რეზინის ნაკეთობათა, ტრიკოტაჟის, ავეჯის კომბინატები, მაუდის ფაბრიკა, პლასტმასისა და ბარიტის საწარმოები და სხვ. წინა ხელისუფლება თავს იწონებდა
ქუთაისში პარლამენტისა და სამთავრობო სტრუქტურების გადმოტანით, თითქოს ეს ქალა­ქის აღორძინებას შეუწყობდა ხელს. ეს სრული აბსურდი იყო - განა რამდენი ქუთაისელი შეიძლებოდა დასაქმებულიყო პარლამენტში? 100? 200? 500? მხოლოდ ავტოქარხანაში სხვადასხვა წელს 10-დან 18 ათასამდე ადამიანი მუშაობდა.

- თუმცა, ამბობდნენ, რომ ქუთ­აისში წარმოებული "კოლხიდა" გამძლე და საიმედო არ გამოდგა.­ მას "შინმოუსვლელსაც" ეძახდნენ...
- ეს იმის ბრალი იყო, რომ ზოგჯერ საქმეში უცოდინარი ხალხი ერეოდა. წარმოების ერთ ეტაპზე მაშინდელმა შს სამინისტრომ გადაწყვიტა, პროცესში­ მსჯავრდადებულებიც ჩაერთო. ქარხნის ნაწილი გეგუთის ციხის ტერიტორიაზე გადაიტანეს და პატიმრებს სატვირთოს მისაბმელების აწყობა ანდეს. მათ არც საჭირო ცოდნა ჰქონდათ და არც მოტივაცია, რომ საქმე ხარისხიანად გაეკეთებინათ. შედეგად, მისაბმელები გამოყენებისას ხშირად იშლებოდა. სწორედ ამან გაგვიტეხა სახელი. არადა, ავტომობილების შექმნაზე მხოლოდ ქუთაისის ავტოქარხანა არ მუშაობდა - ამაში ჩართული იყო მოსკოვის საავტომობილო ინსტიტუტი "ნამი", იაროსლავის ავტოქარხანა, სადაც ძრავა დააგეგმარეს, ბულგარეთიდან ჩამოგვქონდა ნაწილები საჭისთვის და სხვ. ეს იყო მაღალი გამავლობის მანქანა, შეეძლო გრუნტზე, მთაგორიან ადგილებში, უგზოობის პირობებში გადაადგილება. ისინი გადიოდა საბჭოთა რესპუბლიკებში და ბულგარეთშიც.

- ახლა რა შეიძლება აწარმოოს ამ ავტოქარხანამ?
- ეს დამოკიდებული იქნება ინვესტორზე და არა მხოლოდ საქართველოში, არამედ სამხრეთ კავკასიის რეგიონში არსებულ მოთხოვნაზე. ვფიქრობ, პირველ ეტაპზე შეიძლება ავტოკარები, სპეცდანიშნულების ელექტრომობილები ან განსაკუთრებული დანიშნულების მანქანები ვაწარმოოთ. მაგალითად, ნაგავმზიდები, მცირეგაბარიტიანი თვითმცლელები, რომლებიც ხშირად სჭირდებათ სოფლად. კარგი იქნებოდა ინოვაციური წარმოების, ელექტრო და ჰიბრიდული, წყალბადზე მომუშავე ძრავების, მზის ენერგიაზე მომუშავე ელექტრომობილების, მცირე ზომის ავტობუსებისა და სამარშრუტო ტაქსების წარმოებაც. არ არის გამორიცხული, ქუთაისის ავტოქარხანამ თავდაცვის მრეწველობისთვისაც მოახერხოს ძრავების, სამუხრუჭე ან ელექტროსისტემებისა და კომპონენტების დამზადება...

ემა ტუხიაშვილი
წყარო: გაზეთი "კვირის პალიტრა"
კომენტარები (10)
17.02.2016
lela
სამარცხვინო ავტოებს უშვებდა ავტოქარხანა,ქარხნიდან გაყვანილი ახალი მანქანა დანიშნულების ადგილამდე თავისი სვლით ვერ აღწევდა...ასე რომ დღევანდელ დღეში არა მგონია გაამართლოს ქარხნის რეკონსტრუქციამ,ან ვინ ჩადებს ამდენ ფულს ტყუილად
27.01.2016
თბილისელ-ს:
მარტო სახელის გათქმაზე არ არის საქმე! იმ სახელგანთქმულ ადამიანს შესაბამისი, კარგი პირობებიც სჭირდება საცხოვრებლად, რაც, სამწუხაროდ, მხოლოდ მაგ თქვენს "თავკომბალაში" იყო შესაძლებელი, ნუ, შედარებით, რა თქმა უნდა, თორემ ევროპა-ამერიკის ნებისმიერ მოზრდილ ქალაქში ალბათ თბილისზე ბევრად უკეთესი პირობებიც არსებობდა იმ დროშიც.
მსგავსი სიახლეები
ბორის პაიჭაძის სახელობის ეროვნულ სტადიონზე დაგეგმილ რობი უილიამსის კონცერტთან დაკავშირებით დღის განმავლობაში სტადიონის მიმდებარედ მოძრავი საზოგადოებრივი ტრანსპორტის მოძრაობა იცვლება.
შსს-ს საპატრულო პოლიციის დეპარტამენტის ინფორმაციით, ბორის პაიჭაძის სახელობის ეროვნულ სტადიონზე დაგეგმილ კონცერტთან დაკავშირებით, საზოგადოებრივი წესრიგის დაცვისა და ავტოტრანსპორტის უსაფრთხოდ მოძრაობის
26 მაისს, ბორჯომში, საქართველოს დამოუკიდებლობის დღესთან დაკავშირებით, შიდა საქალაქო ტრანსპორტი უფასოდ იმოძრავებს.
თბილისის მერიის ტრანსპორტის საქალაქო სამსახური საზოგადოებრივი ტრანსპორტის მოძრაობის მიმართულების შესახებ განცხადებას ავრცელებს.
საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს ინფორმაციით, საქართველოს დამოუკიდებლობის დღესთან დაკავშირებული ღონისძიებების მზადებისა და ჩატარების დღეებში, დედაქალაქში ავტომანქანების მოძრაობა შეიზღუდა.
ევროკავშირის პოლიტიკა ტრანსპორტის სფეროში მიმართულია ეკოლოგიური, უსაფრთხო და ეფექტური გადაადგილების სტიმულირებისკენ მთელს ევროპაში, შიდა სასაქონლო ბაზრის მხარდაჭერისაკენ და ევროკავშირის მთელს ტერიტორიაზე მოქალაქეების თავისუფალი გადაადგილების უფლების რეალიზაციისკენ.
დედაქალაქის მერი დავით ნარმანია უარყოფს, რომ ავტობუსების ტენდერში გამარჯვებით ”შარანგიების კლანია” დაინტერესებული.
ბორჯომის მუნიციპალიტეტმა, 21 მაისს, "წმ. ნიკოლოზის გზასთან" დაკავშირებით, მომლოცველებისთვის უფასო მუნიციპალური ტრანსპორტი დანიშნა.
მცხეთა-სტეფანწმინდა-ლარსის საავტომობილო გზის 128-ე კილომეტრზე, სავალი ნაწილის დაზიანების გამო, ყველა სახის ავტოტრანსპორტის მოძრაობა დასაშვებია ცალმხრივ რეჟიმში.
ბერლინში მიმდინარე ეუთო-ს ეკონომიკური ფორუმის ფარგლებში, ვიცე-პრემიერმა, ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების მინისტრმა დიმიტრი ქუმსიშვილმა და გერმანიის საგარეო საქმეთა ფედერალურმა მინისტრმა ფრანკ-ვალტერ შტაინმაიერმა
რუბრიკის სხვა სიახლეები
27.05.2016
აჭარის რეგიონში უკვე რამდენიმე წელია მოქმედებს ,,სასოფლო-სამეურნეო ტექნიკით ფერმერთა და აგრომეწარმეთა უზრუნველყოფის ხელშეწყობის“ პროგრამა, რომელიც სოფლის მეურნეობის სამინისტროს მიერ ხორციელდება.
სრულად
27.05.2016
მიმდინარე წლის შემოდგომიდან ქართული თაფლი ევროკავშირის ბაზარზე შევა
სრულად
26.05.2016
"შერატონ მეტეხი პალასი" დაყადაღებულია - "რაკია ჯორჯია" დავას სასამართლოში აგრძელებს
სრულად
26.05.2016
„თელიანი ველი“ „ჰეინეკენის“, „ამსტელის“ და „კრუშოვიცეს“ ბრენდების ლუდის წარმოებას გეგმავს.
სრულად
26.05.2016
„თეგეტა მოტორსი“ საქართველოს მოქალაქეებს დამოუკიდებლობის დღეს ულოცავს.
სრულად
TOP
რეკომენდებული
მნიშვნელოვანი
ოფიციალური კურსი
კონვერტორი
ბირჟა
27.05.2016
28.05.2016
USD
1
USD
2.1473
2.1461
EUR
1
EUR
2.3925
2.3985
GBP
1
GBP
3.1385
3.1438
RUB
100
RUB
3.2568
3.2531