ნებისმიერი პროგრესული სახელმწიფოს მთავარი მიზანია საზოგადოების კეთილდღეობის უზრუნველყოფა. აღნიშნული დამოკიდებულია ეკონომიკური განვითარების დონეზე. თუ ქვეყანა ეკონომიკურად ძლიერია, მისი მოსახლეობა მდიდარი და თავისუფალია. სუსტი ეკონომიკის შემთხვევაში - ღარიბი და სხვაზე დამოკიდებული.
ეკონომიკა სახელმწიფოს საფუძველი და მოსახლეობის სიცოცხლისუნარიანობის უზრუნველყოფის სისტემაა. სწორედ მასზეა დამოკიდებული საზოგადოებრივი საქმიანობის ნებისმიერი სფეროს: პოლიტიკის, ძალოვანი სტრუქტურების, განათლების, კულტურის, სპორტის და ა.შ. ნორმალური ფუნქციონირება და განვითარება.
შეიძლება ითქვას, საქართველოს განვითარების ისტორიის ყველაზე რთულ და გადამწყვეტ პერიოდებშიც ჯერ ასე აქტუალური არ ყოფილა უსაფრთხოების პრობლემა, როგორც დღეს. ქვეყანა კრიზისშია პანდემიით გამოწვეულ გლობალურ საფრთხეს ემატება შიგნით მიმდინარე არაჯანსაღი პროცესები, რომლებიც აფერხებენ მის მდგრად განვითარებას.
ყველას გვსურს ისეთ სახელმწიფოში ცხოვრება, სადაც დაფასდება მშრომელი ადამიანი და ნიჭიერს მიეცემა შესაბამისი ასპარეზი. ამისათვის საჭიროა მოქმედებდეს ჯანსაღი კონკურენციის პრინციპები და როგორც დემოკრატიულ ქვეყნებში თანაბარი უფლებები და შესაძლებლობები გააჩნდეს ყველა მოქალაქეს. სამწუხაროდ, დღეს საქართველოში არსებული პოლიტიკურ-ეკონომიკური გარემო ნაკლებად იძლევა ამის საშუალებას.
თავიდანვე აღვნიშნავ, რომ არც ერთი პარტიის და პოლიტიკური ორგანიზაციის წევრი არ ვყოფილვარ და არც ახლა ვარ. როგორც რიგითმა ქართველმა მინდა ჩემი წვლილი შევიტანო სამშობლოს კეთილდღეობაში. ამასთან დაკავშირებით მოგახსენებთ რამდენიმე მოსაზრებას.
გავიდა 8 წელი „ქართული ოცნების“ ხელისუფლებაში მოსვლიდან. უნდა აღინიშნოს, რომ ბევრი რამე გაკეთდა, მაგრამ საზოგადოების მნიშვნელოვანი ნაწილი მაინც უკმაყოფილოა. მათი შეხედულებები არც თუ უსაფუძვლოა. თუ ავიღებთ „კორონამდელ“ პერიოდს, 2019 წელს და შევაფასებთ მოსახლეობის რეალურ შემოსავლებს აშშ დოლარის კურსით და ინფლაციის გათვალისწინებით, მათი ცხოვრების დონე მნიშვნელოვნად არ შეცვლილა. ამიტომ, 31 ოქტომბრის არჩევნების დროს საზოგადოებაში დომინირებდა აზრი, რომ უწევთ არჩევანის გაკეთება ცუდსა და უარესს შორის. მოსახლეობის მნიშვნელოვანი ნაწილი საერთოდ არ მივიდა არჩევნებზე, ბევრს რწმენა აქვს დაკარგული.
2012 წელს საზოგადოებას იმედი გაუჩნდა, რომ დაიწყებოდა ქვეყნის აღორძინება. მართალია ეკონომიკა ზრდის ტენდენციით ხასიათდება, მაგრამ საკმარისია საშუალო 4-5%-ანი ზრდის ტემპი? ამას ემატება პანდემიით გამოწვაული ჩავარდნა, რომელიც ექსპერტული შეფასებებით 2020 წელს 6-7% იქნება.
ჩვენი აზრით, მდგრადი განვითარებისა და მოსახლეობის კეთილდღეობის უზრუნველყოფისთვის საჭიროა მთლიანი შიდა პროდუქტის (მშპ) ზრდამ წლიურად 8-10% შეადგინოს. ეს არ არის მიუღწეველი მიზანი. უზარმაზარმა ჩინეთმა, თავის დროზე, აღნიშნული შეძლო. საქართველოსაც გააჩნია ამის პოტენციალი.
განვიხილოთ თუ რა გამოწვევები დგას დღეს საქართველოს ეკონომიკის წინაშე:
1. იმპორტზე დამოკიდებულების მაღალი ხარისხი. ექსპერტული მონაცემებით მისი წილი ქვეყნის შიდა მოხმარებაში 70%-ს აღწევს. ცნობილია მაღალი იმპორტიდან მომდინარე საფრთხეები: ადგილობრივი ბიზნესის დათრგუნვა, ეროვნული ვალუტის გაუფასურება, მცირე მშპ და ბიუჯეტი, მოსახლეობის დაუსაქმებლობა და დაბალი შემოსავლი, ეკონომიკის არარაციონალური სტრუქტურა და ა.შ.
სუსტად მოქმედებს ანტიდემპინგური ღონისძიებები, რომლებმაც იმპორტიორები უნდა შეზღუდოს შიდა ბაზართან შედარებით დაბალი ფასების დაწესებაზე. შეგვიძლია მოვიყვანოთ მრავალი მაგალითი ქართული ბიზნესების გაკოტრებისა დემპინგის გამო. მაგალითად, ჩაის ინდუსტრია, შოკოლადის ნაწარმის ბიზნესი და ა.შ.
თურქეთისა და ირანის მთავრობის მიერ სუბსიდირებული ხილი და ბოსტნეული საქართველოში იმდენად დაბალ ფასად შემოდის, რომ ადგილობრივი ნაწარმი მათ ვერ უწევს კონკურენციას.
შეიძლება ითქვას ქვეყანას ეროვნული უსაფრთხოების ინტერესების შესაბამისი პროტექციონისტული პოლიტიკა თითქმის არ გააჩნია. მნიშვნელოვანია საბაჟო-სატარიფო განაკვეთების ისეთი დაბალანსება, რომელიც ადგილობრივ ბიზნესს უპირატეს მდგომარეობაში ჩააყენებს. ასეა ყველა განვითარებულ, მათ შორის, ევროკავშირის, ქვეყნებში, საითკენაც ჩვენ მივისწრაფით.
მაგალითად, იაპონიაში ბრინჯის იმპორტზე დაწესებულია 600%-იანი საბაჟო ტარიფი. ვინაიდან ამ ქვეყანას ძალუძს აღნიშნული პროდუქციის ადგილობრივი წარმოებით მოსახლეობის მოთხოვნილების დაკმაყოფილება. განსხვავებით ენერგომატარებლების იმპორტისგან, რომელზედაც ნულოვანი საბაჟო გადასახადია დაწესებული.
2. მნიშვნელოვანი გამოწვევაა ბიზნესის მაღალი მონოპოლიზაცია და კონკურენციის შეზღუდვა თითქმის ყველა დარგობრივ ბაზარზე. სწორედ აღნიშნული ქმნის ძირითად წინააღმდეგობას მცირე ბიზნეს-ობიექტებისათვის ოპერირების დასაწყებად, რაც თავის მხრივ ასტიმულირებს ჩრდილოვან ბიზნესს.
3. ეკონომიკის ნაკლებად ეფექტური სტრუქტურა, დისპროპორციები მის სხვადასხვა დარგებსა და ქვედარგებს შორის. სწრაფი მაკრო ეკონომიკური განვითარება შეუძლებელი იქნება ბიზნესის სხვადასხვა სფეროებს შორის ოპტიმალური პროპორციების დაცვის გარეშე. ხშირად ეკონომიკური ზრდის შეფერხების ერთ-ერთი მიზეზი სტრუქტურული დისპროპორციებია.
ასევე აქტუალურია სხვა გამოწვევებიც:
წერილის შეზღუდული ფორმატის გამო ყველას ვერ შევეხებით, თუმცა მათი როლი ქვეყნის განვითარებაში საკმაოდ უარყოფითია.
ზრდის მნიშვნელოვანი პოტენციალი არსებობს ჩრდილოვანი ეკონომიკის მასშტაბების შემცირებაში, მისი ნაწილის ლეგალიზებაში, ნაწილის კი სამართლიან ადმინისრირებაში. თეორიულად აღიარებულია და პრაქტიკით დადასტურებული თუ ჩრდილოვანი ეკონომიკის მასშტაბები მაღალია, გატარებული რეფორმები ღებულობს დეფორმირებულ სახეს. სწორედ ამის გამო იყო, რომ 90-იან წლებში და მოგვიანებით განხორციელებული რეფორმები ნაკლებ ეფექტს იძლეოდა.
ჩრდილოვანი ეკონომიკის მასშტაბების შემცირებით და გონივრული ეკონომიკური პოლიტიკით შესაძლებელი იქნება მშპ-ის 12-14%-იანი ზრდის მიღწევაც, რაც უზრუნველყოფს ქვეყნის ეკონომიკის 5-6 წელიწადში გაორმაგებას. თუ ახლად შექმნილი ეროვნული სიმდიდრის გადანაწილება მოხდება ეფექტურად და სამართლიანად, მერწმუნედ, მოსახლეობიც ცხოვრების დონეც გაუმჯობესდება და საზოგადოება კმაყოფილი იქნება.
ცნობილია, რომ ქვეყნის წინსვლისა და მოსახლეობის შემოსავლების ზრდისთვის სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანია ბიზნესის განვითარება. მსოფლიო ბანკისა და საერთაშორისო საფინანსო კორპორაციის ერთობლივი კვლევის „Doing Business 2020“-ის მიხედვით, საქართველო ბიზნესის კეთების სიმარტივით მსოფლიოს 190 ქვეყანას შორის მე-7 ადგილზეა. თუმცა რატომღაც მეწარმეობის მასიურ გავრცელებასა და მისი ზრდის მაღალ მასშტაბებს არა აქვს ადგილი.
ბიზნესის მდგრადი განვითარებისთვის აქტუალურია არა მხოლოდ მისი რეგისტრაცია, არამედ კონკრეტულ საბაზრო სეგმენტზე შესვლა და იქ ადგილის დამკვიდრება.
მუდმივად საუბარია სახელმწიფოს მხრიდან მცირე ბიზნესის ხელშეწყობაზე, მაგრამ რა უნდა გაკეთდეს კონკრეტულად, ამაშია მთავარი გამოწვევა. ჩვენი აზრით, პრობლემა უნდა განვიხილოთ იმ საფრთხეების კუთხით, რომლებიც დგას დამწყები მცირე მეწარმეების წინაშე.
საჭიროა დამუშავდეს კონკრეტულ დარგობრივ საბაზრო სეგმენტებზე ბიზნეს-ობიექტის შესვლის, უსაფრთხოდ ოპერირების დაწყებისა და შემდგომი ფუნქციონირების მეთოდოლოგია. მაგალითად, ავიღოთ მეტალო-პლასტმასის ნაწარმის დამზადების (ან სხვა) ბიზნესი. რა ტენდენციები არსებობს მოცემულ საბაზრო სეგმენტზე? უნდა გაირკვეს რა წინააღმდეგობებს აწყდებიან ბაზრის წამყვანი, ძირითადი და მცირე „მოთამაშეები“. დღეს არც ერთი უწყება არ ფლობს კონკრეტულ დარგობრივ სეგმენტებში არსებულ პრობლემებზე სრულყოფილ ინფორმაციას.
აღნიშნული მეთოდოლოგიის პრაქტიკაში რეალიზაცია უნდა მოხდეს სახელმწიფო უწყებების ხელშეწყობით. გამოცხადდეს შეთავაზება და შეიძლება კონკურსიც სტარტაპებისთვის მოცემულ საბაზრო სეგმენტზე შესასვლელად. შემდეგ, რამდენიმე წლის განმავლობაში დამწყები მეწარმეები საჭიროა იმყოფებოდნენ სახელმწიფო ყურადღების ქვეშ, ბუნებრივია შეღავათიანი საგადასახადო რეჟიმის პირობებში.
ისე როგორც ახლად დარგული მცენარე დასაწყისში საჭიროებს მზრუნველის ხელს, ასევეა ბიზნესიც. საბაზრო ურთიერთობები მკაცრია, იგი ახლოსაა ველური ბუნების კანონებთან, სადაც მოქმედებს პრინციპი - იმარჯვებს ძლიერი. შედეგად, სწორედ საფრთხეების შერბილების კუთხით ესაჭიროება ხელშეწყობა დამწყებ მეწარმეს. ამასთან დაკავშირებით გვაქვს კონკრეტული მოსაზრებები, დაინტერესების შემთხვევაში შეგვიძლია მათი განხილვა.
ბიზნესის მდგრადი განვითარებისთვის შესაბამისი ინფრასტრუქტურით უზრუნველყოფის გარდა სახელმწიფოს ერთ-ერთი მთავარი ამოცანაა ჯანსაღი კონკურენციის პრინციპების დაცვა. როდესაც სახელმწოფო არათანაბარ პირობებში აყენებს მეწარმეებს, მაშინ ბიზნესი არაცივილიზირებულად ფუნქციონირებს. დარგობრივი ბაზრები მონოპოლიზებულია და მცირე მეწარმეობა მასიურად ვერ ვითარდება. შედეგი - მაღალი უმუშევრობა და მოსახლეობის უკმაყოფილება.
მივმართავ „მდიდართა ამა ქვეყნისა“, რომლებიც შეადგენენ ჩვენი მოსახლეობის 1% და ზოგიერთმა აღარც იცის სად დახარჯოს ფული. ხომ არ გიფიქრიათ, რომ დაეხმაროთ მოსახლეობის მოწყვლად ფენას, მაგრამ არა პირდაპირ ფულადი შემწეობით, არამედ მათი ყველაზე უნარიანი ნაწილის დასაქმებით. ჩინური ანდაზის მიხედვით: „მიეცი კაცს თევზი და საკვები ექნება ერთი დღისთვის, ასწავლე მას თევზაობა და საკვები ექნება ყოველდღე.“
ხელმოკლე ოჯახში აღზრდილი პიროვნება შრომისმოყვარე და უანგარო ფასეულობების მატარებელია. უხდებათ რა ცხოვრებაში მეტი წინააღმდეგობების გადალახვა მათი ამტანიანობა და „ჟინი“ (ჟილკა) უფრო ძლიერია.
სამწუხაროდ, ღარიბი ფენის მოტივირებულ ნაწილს ნაკლებად აქვთ შესაძლებლობა მოახდინონ მონაცემების რეალიზაცია. ამავე დროს, როგორც საკუთარი თავის, ისე ქვეყნის განვითარების პოტენციალი მათში უდიდესია. შედეგად, მსგავსი ხელშეწყობა როგორც კარგია ქვეყნისთვის ისე ღვთიური მადლიცაა.
შეუწყეთ ხელი მათ ბიზნესში ინტეგრაციას, საკუთარი საქმის წამოწყებას, სტარტაპების განვითარებას. თავიდან მიკრო, საოჯახო ბიზნესის სახით. შემდეგ საუკეთესოები თავად განავითარებენ და გაზრდიან საკუთარ ბიზნესს.
რაც უფრო მეტი შეძლებული ადამიანი ეყოლება ქვეყანას, მით უკეთესია. თუ გავაანალიზებთ მილიონერების ცხოვრებას, მათი უმრავლესობა ხელმოკლე ოჯახებშია დაბადებული და აღზრდილი.
30 წელია უმაღლეს სასწავლებლებში ვკითხულობ ლექციებს. ნამდვილად ნიჭიერი და პრქტიკული ახალგაზრდობა გვყავს. არ ვეთანხმებით მოსაზრებას, რომ საქართველოს მოსახლეობა ბუნებით ზარმაცია. თუ გავაანალიზებთ ჩვენი ერის კულტურულ მემკვიდრეობას: ხუროთმოძღვრების ძეგლებს და ხელოვნების სხვა ნიმუშებს - შრომის მაღალი კულტურის გარეშე ისინი ვერ შეიქმნებოდა. უბრალოდ გვიყვარს ქართველებს პირველობა, როგორც კარგში ისე, სამწუხაროდ ცუდშიც.
გულდასაწყვეტია, როდესაც სტუდენტი გეუბნება, როგორც არ უნდა ვისწავლო მაინც ნორმალურ სამსახურს ვერ ვიშოვი, ყველგან „პატრონია“ საჭირო. არ დამავიწყდება ერთი საუკეთესო სტუდენტი გოგონას სიტყვები: „როდესაც მივდივარ ქუჩაში და ვხედავ ახალი რამე კეთდება - გულს უხარია და მინდა მეც მივიღო მონაწილეობა ამ მშენებლობაში. მინდა მეც საკუთარი მონაცემები ქვეყნის განვითარებას მოვახმარო, მაგრამ ჩემთვის ეს შეზღუდულია.“ ამ გოგონამ წითელ დიპლომზე დაამთავრა უნივერსტიტეტი და წლების შემდეგ შემთხვევით შევხვდი სუპერმარკეტში - მოლარე-ოპერატორად მუშაობდა.
ქვეყანა ვერ განვითარდება დემოკრატიულად თუ არ იქნება სამართლიანი სოციალურ-ეკონომიკური გარემო, რომელიც თითოეული მოქალაქისთვის შექმნის თანაბარ შესაძლებლობებს მოახდინოს საკუთარი პოტენციალის რეალიზაცია.
კიდევ ერთ გამოწვევაზე შევაჩერებ თქვენს ყურადრებას. მკვეთრად პოლარიზებულ საზოგადოებაში ეკონომიკურ ზრდას ძირითადად შეძლებული ფენისთვის მოაქვს სარგებელი. სწორედ ისინი ამრავლებენ და აძლიერებენ საკუთარ ბიზნესებს და ასაქმებენ ახლობლების ვიწრო სოციალურ წრეს.
დღეს არსებული სოციალურ-ეკონომიკური მოდელით შემოსავლების გადანაწილება ხდება უსამართლოდ. როგორც ძველი, ისე ახლად შექმნილი ეროვნული სიმდიდრის მნიშვნელოვანი ნაწილი ხვდება საზოგადოების მცირე ნაწილის ხელში. საჭიროა გაფართოვდეს სოციალურ კონკურენციაში მონაწილე პირთა რაოდენობა.
რომელ კონკურსშიც არ უნდა მიიღოს მონაწილეობა ნიჭიერმა და მოტივირებულმა პიროვნებამ მისთვის ბევრი რამე მიუღწეველია. ქვეყანაში ჩამოყალიბებულ და მოქმედ გარემოში წინსვლისა და განვითარების მთავარი ფაქტორი ფავორიტიზმი და ნეპოტიზმია.
ეკონომიკურ პოლიტიკაში სახელმწიფოს როლის შესახებ უმეტეს შემთხვევაში აქცენტი კეთდება რეგულირების ობიექტურ საფუძვლებზე. შედარებით ნაკლები ყურადღება ეთმობა სახელმწიფო როლის სუბიექტურ-ფსიქოლოგიურ მომენტებს. არსებობს რიგი ფაქტორები, რომლებიც მნიშვნელოვნად ზემოქმედებენ ქვეყნის განვითარებაზე:
შეზღუდული ფორმატის გამო ყურადღებას გავამახვილებთ ბოლო ორ ფაქტორზე.
ერის მენტალიტეტი. სოციალურ-ფსიქოლოგიური თვისებებისა და ფასეულობების სისტემაა, რომელიც აუცილებლად უნდა გავითვალისწინოთ ქვეყნის მართვაში. ბუნებრივია, რომ სხვადასხვა ხალხი დიფერენცირებულად აღიქვამს ცხოვრების სხვადასხვა ასპექტს. მაგალითად, სამხრეთის ქვეყნების მოსახლეობისათვის დამახასიათებელია მაღალი ემოციურობა (ინდოეთი, აფრიკის ქვეყნები, სამხრეთ ევროპა). მათი მიმზიდველი საწყისი სიცოცხლის სიხარულია - ინდივიდმა უნდა იცხოვროს და ნახოს ბედნიერება გარემომცველ სამყაროში. ასეთ ქვეყნებში დრო ნაკლებად აღიქმება დეფიციტურ ფაქტორად. აფრიკის ზოგიერთ ეროვნებაში დროის ცნების გაგება საერთოდ არ არსებობს.
ცენტრალური და ჩრდილოეთ ევროპის, აშშ-ისა და კანადის მოსახლეობა უფრო რაციონალურია და მეტად გამოირჩევა ანალიზის უნარით. ცხოვრების საზრისი არა მხოლოდ მხიარული ემოციები, არამედ ახალი „რეზულტატის“ მიღწევაა. დრო ამ ქვეყნებში მუდმივად დეფიციტია.
ლიდერობის ინსტიტუტი. პირველ ყოვლისა, ლიდერი უნდა იყოს ერის ნამდვილი შვილი და პატრიოტი. მან ბოლომდე უნდა გაუგოს საკუთარ ხალხს. შეიძლება ითქვას, ქართველ ერს ყველაზე უკეთ ილია ჭავჭავაძემ გაუგო.
თანამედროვე საქართველოსთვის, სადაც საკმარისად არაა დახვეწილი სახელმწიფო მართვის სისტემა, განსაკუთრებულ აქტუალურობას იძენს პოლიტიკური ლიდერის ინსტიტუტი. გარდა საყოველთაოდ აღიარებული მონაცემებისა (განსწავლულობა, ნიჭი, მომთხოვნელობა) ლიდერს უნდა გააჩნდეს შინაგანი სამართლიანობის გრძნობა, რაც მის ობიექტურობაში ვლინდება.
ყველას სურვილია ისეთ სახელმწიფოში ცხოვრება, სადაც დაფასდება მშრომელი ადამიანი და ნიჭიერს მიეცემა შესაბამისი ასპარეზი. ამისათვის საჭიროა მოქმედებდეს ჯანსაღი კონკურენციის პრინციპები და როგორც დემოკრატიულ ქვეყნებში თანაბარი უფლებები და შესაძლებლობები გააჩნდეს ყველა მოქალაქეს.
ეკონომიკურ მეცნიერებათა დოქტორი
პროფესორი რამაზ ოთინაშვილი