რა არის „15-წუთის ქალაქები“ და როგორ შეცვლიან ისინი ჩვენს ცხოვრებას მომავალში

კორონავირუსის პანდემიის დაწყებიდან, არაერთ ქვეყანაში მკაცრი შეზღუდვები დაწესდა - დაიხურა სკოლები და უნივერსიტეტები, შემოიღეს კომენდანტის საათი, შეიზღუდა ტრანსპორტით გადაადგილება, ადამიანებს სახლიდან შორს წასვლა აეკრძალათ და სხვა.

შედეგად კი, თითოეული ჩვენგანის ცხოვრება მნიშვნელოვნად შეიცვალა და ახლა იმაზე გაცილებით მოკლე დისტანციას გავდივართ ყოველდღე, ვიდრე ეს პანდემიამდე იყო. ამასთან, ავტომობილებით ნაკლებად გადაადგილებამ ჰაერის გაჯანსაღება და ქაოტური ქალაქების შედარებით „დამშვიდება“ გამოიწვია.

Euronews-ის ინფორმაციით, სწორედ ეს გახდა სორბონის უნივერსიტეტის პროფესორის, კარლოს მორენოს იდეის ინსპირაცია, რომელმაც ცოტა ხნის წინ „15-წუთიანი ქალაქების“ კონცეფცია წარადგინა.

პროფესორის იდეა შემდეგში მდგომარეობს: იმის გამო, რომ ადამიანები სახლიდან სამსახურამდე მისასვლელად და სხვადასხვა მომსახურების მისაღებად ყოველდღიურად ძალიან დიდ დროს ხარჯავენ, აუცილებელია საცხოვრებელი სივრცეები ე.წ. 15 წუთის პრინციპით დაიყოს.

ეს იმას ნიშნავს, რომ ადამიანებს ყველაფერი მაქსიმუმ 15 წუთის სავალ გზაზე უნდა ჰქონდეთ. იქნება ეს სამსახური, სკოლა, რესტორანი, სავაჭრო ცენტრი, სხვდასხვა ტიპის მაღაზიები და მომსახურების ცენტრები თუ სხვა.

შესაბამისად, ისინი ყოველ დღე დიდ დროს დაზოგავენ და ამასთან, მოკლე მანძილზე გადაადგილებისთვის ნაკლებად გამოიყენებენ ავტომობილებს. ეს კი თავის მხრივ, ქალაქებს საცობებისგან, ხმაურისგან და დაბინძურებისგან დაიცავს.

„ისეთ ქალაქებში, როგორიც პარიზია, მთელი დღის განმავლობაში შენობათა 60-70% ცარიელია. საჭიროა ამ სივრცეების სწორად გამოყენება, რათა ადამიანებს ძალიან შორს გადაადგილება არ უწევდეთ“,- აცხადებს პროფესორი.

კარლოს მორენო მიიჩნევს, რომ ამ იდეის განსახორციელებლად სულაც არ არის აუცილებელი ახალი ქალაქების აშენება და ის ნებისმიერ ადგილას შეიძლება მოეწყოს.

პროფესორის თქმით, მთავარის სივრცის სწორად განაწილება და გენერალური გეგმის შედგენა. მისი აზრით, აუცილებელია ქალაქის თითოეულ უბანში განთავსდეს დიდი საოფისე სივრცეები, სადად ნებისმიერი ადამიანი შეძლებს მუშაობას, თითოეულ უბანს ჰქონდეს დიდი სავაჭრო ცენტრი, სადაც ყველა საჭირო ნივთის შეძენას შეძლებს და ა.შ.

„დღევანდელ ქალაქებში ძალიან დიდი უთანასწორობაა. გარეუბნებში ღარიბები ცხოვრობენ, რადგან იქ ცხოვრება შედარებით იაფია. ჩვენ ვეუბნებით მათ გამოიყენე მატარებელი, და დახარჯეთ სულ მცირე 1 საათი სამსახურამდე მისასვლელად, რაც არასწორი მიდგომაა. „15-წუთის ქალაქებს“ ამ პრობლემის მოგვარება შეუძლიათ“,-აცხადებს ის.

ბექა ბერიაშვილი