ადამიანი ბოტის უკან: რატომ არის GPT Store ახალი ეტაპი მაღაზიების აპლიკაციების განვითარებაში

მაღაზიების აპლიკაციების უზარმაზარი ბაზარია. მაგალითად, Apple-ის ერთ-ერთი ქვაკუთხედი და შემოსავლის გენერატორი App Store, ყოველწლიურად ათობით მილიარდ დოლარს გამოიმუშავებს. მიუხედავად მოგებისა, ბოლო წლებში App Store-ის პოპულარობა იკლებს.

Zerocoder University-ის აღმასრულებელი დირექტორი კირილ პშინიკი Forbes-თან საუბრობს იმაზე, თუ როგორი მდგომარეობაა დღეს ციფრულ ბაზარზე და როგორ იმოქმედებს მასზე OpenAI-დან GPT Store-ის ნეიროქსელის მაღაზიის გახსნა.

როგორ შეცვალა App Store-მა სამყარო

App Store 2008 წელს გაიხსნა. მანამდე აპლიკაციები ძირითადად გაჯეტებში იყო „ჩაშენებული“. ახალი აღჭურვილობის შეძენისას მომხმარებლებმა მიიღეს ყოვლისმომცველი პაკეტი, სადაც შეიძლებოდა მხოლოდ დესკტოპის ფონის და ზარის მელოდიის შეცვლა.

როდესაც App Store ამოქმედდა, iPhone-ის პოპულარობა შედარებით დაბალი იყო - ყოველწლიურად მხოლოდ 6 მილიონი სმარტფონი იყიდებოდა (დღეს ასობით მილიონი ეგზემპლარი იყიდება წელიწადში). თავდაპირველად ბაზარმა მომხმარებელს შესთავაზა მხოლოდ 500 აპლიკაცია, მაგრამ დაწყებიდან პირველ შაბათ-კვირას უკვე 10 მილიონი ჩამოტვირთვის მაჩვენებელს მიაღწია.

ინტერესი შეუმჩნეველი არ დარჩენილა. იმავე წელს გამოჩნდა Android Market, რომელსაც მოგვიანებით დაერქვა Google Play და ანალოგები Amazon-ისა და Microsoft-დან. მომხმარებლებს მოეწონათ ტელეფონში საჭირო ფუნქციების დაყენების შესაძლებლობა, სრულფასოვან მინი კომპიუტერად გადაქცევა. მათ ასევე მოეწონათ მაღაზიაში საკუთარი აპლიკაციების ატვირთვის შესაძლებლობა. ონლაინ ბაზარმა მალევე დაიწყო ფულის გამომუშავება დეველოპერებისთვის და გახსნა ახალი ნიშა. შესაძლებლობას ათასობით სტარტაპი გამოეხმაურა.

Apple გახდა პიონერი მობილური აპლიკაციების დისტრიბუციაში. გასაკვირი არ არის, რომ ეს კონკრეტული მიმართულება მისთვის ერთ-ერთი ყველაზე წარმატებული გახდა. 2016 წლისთვის iOS-ის დეველოპერებმა მთლიანი შემოსავალი დაახლოებით 20 მილიარდი დოლარი მიიღეს. საკომისიოს გათვალისწინებით, რომელიც ზოგ შემთხვევაში 30%-ს აღწევდა, კომპანიამაც კარგი მოგება მიიღო.

რატომ მარკეტფლეისები?

მაღაზიების აპლიკაციების პოპულარობა შეესაბამება ჩვეულებრივი ბაზრების პოპულარობას. ეს არის ბაზარი მომხმარებელთა სტაბილური ნაკადით. საკმარისია იქ ადგილის დაქირავება და მყიდველები აუცილებლად გამოჩნდებიან. გამყიდველი იხდის ქირას, მაგრამ გამორიცხავს მარკეტინგისთვის სახსრების მოზიდვის აუცილებლობას. ბაზრები ისეა შექმნილი, რომ რაც უფრო მეტი ადამიანი ყიდულობს პროდუქტს, მით უფრო ხშირად ამოვარდება ის ძიების შედეგებში. რა თქმა უნდა, იმ პირობით, რომ პროდუქტი ნამდვილად კარგია, ხარისხიანი და მომსახურებაც შესანიშნავი.

იგივე პრინციპი გამოიყენება აპლიკაციების მაღაზიებში. თუ პროდუქტი საინტერესოა, ხალხი ჩამოტვირთავს მას, დატოვებს პოზიტიურ მიმოხილვებს და ავტომატურად გაეზრდება რეიტინგი. საერთოდ არ აქვს მნიშვნელობა, რამდენად დიდია ეს კომპანია, ან პატარა. ინდივიდუალურ დეველოპერებს ისეთივე შანსი აქვთ პოპულარული ნივთის გაკეთების, როგორც მეგაკორპორაციას. მაგალითად, King: რომელმაც შექმნა თამაში Candy Crush Saga, თავდაპირველად პატარა შვედური კომპანია იყო და 2016 წელს ის Activision Blizzard-მა 5,9 მილიარდ დოლარად იყიდა.

ამიტომ, აპლიკაციების მაღაზიები სრულად ემთხვეოდა დროის სულისკვეთებას. 1999 წელს გამოჩნდა Alibaba, რომელიც ახლა ფლობს ცნობილ AliExpress-ს. თუმცა, 2022-მა აჩვენა, რომ რაღაც შეიცვალა მსოფლიოს ჩვეულ სურათში.

როგორ ცვლის App Store სამყაროს

Apple ყოველ იანვარში აქვეყნებს App Store-ის შემოსავლების ანგარიშებს. იგი ხაზს უსვამს იმ თანხას, რომელიც აპლიკაციების მაღაზიამ გამოიმუშავა 2008 წლის შემდეგ.

CNBC-ის ცნობით, App Store 2022 წელს პლატოზე მოხვდა. მოხსენებაში ნათქვამია, რომ მობილური დეველოპერებმა გამოიმუშავეს 320 მილიარდი დოლარი, რაც 60 მილიარდით მეტია 2021 წელთან შედარებით. App Store-მა დაამყარა რეკორდი გამოწერების რაოდენობით - 900 მილიონი, წინა წლის 745 მილიონის წინააღმდეგ. შედეგები შესანიშნავი იყო. თუმცა, პოზიტიური სტატისტიკის გარდა, ანგარიშმა ასევე აჩვენა შემოსავლების ზრდა 14%-ით, მიუხედავად იმისა, რომ 2021 წელს შემოსავალი 27%-ით გაიზარდა. შემცირდა არა თავად მოგება, არამედ ზრდის ტემპი.

კიდევ ერთი შემაშფოთებელი წერტილი არის App Store-ის ჩამოტვირთვების 9%-იანი ვარდნა 2023 წლის აგვისტოში 2018 წლის იანვართან შედარებით.

ერთ-ერთი შესაძლო მიზეზი არის AppTrackingTransparency (ATT) ჩარჩოს დანერგვა, სავალდებულო მოთხოვნა iOS დეველოპერებისთვის. ჩარჩო საჭიროა იმისათვის, რომ მომხმარებელმა შეძლოს პირდაპირი თანხმობის გაცემა მათი მოწყობილობის IDFA-ზე (რეკლამის განმთავსებლების იდენტიფიკატორი).

როგორც ჩანს, მომხმარებლებს აღარ მოსწონთ აპლიკაციების ბაზარი ისეთი ფორმით, როგორიც ის დღეს არის. ბაზარი ზედმეტად გაჯერებულია – ყოველდღე ჩნდება ახალი იარაღები, იმდენი გასართობი და თამაშია, რომ მათგან მხოლოდ ერთის არჩევა რთულია.

დარჩა ბაზარზე ახალი მოთამაშის გაჩენის მოლოდინი, რომელიც შეცვლიდა ციფრულ რეალობას ისე, როგორც ეს Apple-მა თავის დროზე შეცვალა. და ეს მოთამაშე გამოჩნდა - ეს იყო GPT Store OpenAI-დან.

ახალი მოთამაშე ციფრულ ბაზარზე

ChatGPT ჩატბოტთან ერთად, რომელმაც შეცვალა სამყარო, რომლის დახმარებითაც გაირკვა, რომ AI-ს შეუძლია ადამიანთან კომუნიკაცია, ასევე გამოჩნდა GPT API - მას შეუძლია ჩატბოტის დაკავშირება ნებისმიერ აპლიკაციასთან. ეს იყო გარღვევა მეწარმეებისთვის, დეველოპერებისთვის და სტარტაპებისთვის - დაიწყო მხარდაჭერის ინსტრუმენტები, მონაცემთა ანალიზის პლატფორმები და აპლიკაციების დიზაინერები.

შემდეგი მიღწევა იყო გასული წლის ბოლოს OpenAI GPT-ების გაშვება. ეს არის ნეიროქსელის მინი ვერსიების სახელწოდება, რომელთა სწავლება შესაძლებელია ნებისმიერ სფეროში. მაგალითად, შეუძლია გახდეს თქვენი პირადი ასისტენტი თქვენი კომპანიის ასორტიმენტის კონსულტანტად. GPT-ები სწავლობენ მათთვის მიწოდებული მონაცემებიდან.

უმარტივესი გზა იმის ასახსნელად, თუ როგორ მუშაობს GPT–ები, არის მაგალითი ერთ-ერთია საკმაოდ პოპულარული საბაჟო ტექნიკური მხარდაჭერის ნეიროქსელი Tech Support Advisor. მას შეგიძლიათ დაუსვათ ნებისმიერი შეკითხვა. მაგალითად: "როგორ გავარკვიო ჩემი Apple Watch-ის სერიული ნომერი?" ტექნიკური მხარდაჭერის მრჩეველი გაშიფრავს გიგაბაიტების ინფორმაციას ტექნიკურ საკითხებთან დაკავშირებით, პრინტერის დაყენებიდან პოპულარული პროგრამული უზრუნველყოფის დაყენებამდე და გეტყვით პასუხს.

ნეიროქსელი ამარტივებს პროცესს. არანაირი რეკლამა, არასაჭირო ურთიერთქმედება, უბრალოდ ფაქტები.

თქვენ შეგიძლიათ მოამზადოთ ნებისმიერი ნეიროქსელი. ამ პროცესს უწოდებენ წვრილ ტუნინგს. ვთქვათ, თუ თქვენ გაქვთ ტურისტული კომპანია, შეგიძლიათ შექმნათ ხელოვნური ინტელექტის ასისტენტი, რომელიც თქვენს კლიენტებს სასტუმროს პოვნაში დაეხმარება.

GPT-ების გაშვება ნამდვილად ჭკვიანი ნაბიჯი იყო. ერთადერთი, რაც აკლდა, იყო ადგილი, სადაც ასეთი „კამერული“ ნეიროქსელები შესამჩნევი იქნებოდა. ამიტომ, „უცხოური“ მაღაზიების გაჩენის მოლოდინში, OpenAI-მ იანვარში გამოაცხადა ახალი ბაზრის გაშვება სახელწოდებით GPT Store.

ნეიროქსელის მაღაზია

GPT Store არის ერთგვარი აპლიკაციების მაღაზია, სადაც დეველოპერებს შეუძლიათ განათავსონ ნეიროქსელზე მორგებული ვერსიები, რომლებიც მომზადებულია კონკრეტული ამოცანებისთვის. ახალი პროდუქტის გამოშვების საფუძველი შთამბეჭდავია: 2023 წლის ნოემბერში ChatGPT-ის აქტიური მომხმარებლების რაოდენობამ კვირაში 100 მილიონ ადამიანს მიაღწია.

მაღაზიის მიმართ ინტერესი აშკარა იყო: ნოემბერში გამოჩნდა GPT-ები, მაღაზია იანვარში გაიხსნა და ამ პერიოდში მომხმარებლებმა ნეიროქსელზე დაფუძნებული 3 მილიონი აპლიკაცია შექმნეს.

GPT Store-მა მყისიერად იპოვა თავისი ნიშა. GPT-ებს შეუძლიათ არა მხოლოდ ტექსტების და სურათების გენერირება. ქსელის საფუძველზე შეგიძლიათ გააკეთოთ თამაშები, შექმნათ ლოგოები და ა.შ. ის წყვეტს მათემატიკურ ამოცანებს და შეუძლია გასცეს წიგნის რეკომენდაციაც კი მომხმარებლის პირადი გემოვნებით.

მისი პოპულარობის მიზეზი არ არის მხოლოდ ნეირო ქსელების ბუმი, რომელსაც ციფრული სამყარო ამჟამად განიცდის. ეს ასევე არის საზღვრების არარსებობა განაცხადის განაწილების თვალსაზრისით.

როგორც ბაზარი, GPT Store მუშაობს იგივე წესებით, როგორც სხვა ბაზრები. თუ პროდუქტი არის ხარისხიანი, საინტერესო და გამოსადეგი, მაშინ ის ტენდენციებში მოხვდება, სადაც ChatGPT-ის ვიზიტორები შეამჩნევენ.

App Store არსად წავა, ისევე როგორც სხვა აპლიკაციების მაღაზიები. მაგრამ GPT Store-ის სახით, მსოფლიომ მიიღო ინოვაციური პლატფორმა დაახლოებით იმავე დონეზე, როგორიც იყო App Store თავის დროზე.

წყარო: forbes.com

თეონა რამაზაშვილი